Svårt att sova? Läs våra tips för en god sömn

Har du svårt att sova? Förutom en säng utprovad efter just dig, dina behov och önskemål finns det några andra saker du kan tänka på för att förbättra din nattsömn.

• Lugna ner både dig och ditt sovrumom sömn
Varva ner i tid innan sängdags. Och ha så lite prylar som möjligt i ditt sovrum.

• Skippa kaffe och thé
Vill du sova bra? Då gör du klokt i att avstå sådant som stimulerar hjärnans aktivitet.

• Vädra gärna hela natten
Frisk luft är alltid bra. Kan du så sov gärna med öppet fönster.

• Ha det svalt
Mellan 14 och 18°C är lagom rumstemperatur i sovrummet om man ser till kvaliteten på sömnen.

• Ät lagom innan sängdags
Lägg dig inte hungrig, men ät inte heller en brakmiddag precis innan du lägger dig.

• Rör på dig
Motion är bra för allt. Även god nattsömn.

• Hoppa alkohol och nikotin
De substanserna har ingen god inverkan på sömnkvaliteten.

•Satsa på en god säng, bra kudde och rätt täcke
Det är du värd!

Lokala prisavvikelser kan förekomma. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för eventuella fel på sangjatten.se.