Allmänt

Här hittar du våra köpvillkor som gäller när du handlar i våra fysiska butiker.

Följande villkor gäller för köp och beställningar på sangjatten.se. Kontaktuppgifter till Sängjätten Sverige AB är Lona Knapes Gata 5, 421 32 Västra Frölunda med organisationsnummer 559063-8655. Du kan även mejla Sängjätten Sverige AB via kundtjanst@sangjatten.se


Beställning

Beställning av Sängjätten Sverige AB:s produkter kan göras via www.sangjatten.se. Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail.

Beställning är bindande från Sängjätten Sverige AB:s sida först efter att orderbekräftelse erhållits av kund.

Sängjätten Sverige AB förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.

Skulle en vara inte finnas på lager så kommer produkten att annulleras från din order. Vi kommer därefter återbetala beloppet eller korrigera fakturan.


Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25 % och anges i svenska kronor. Sängjätten Sverige AB reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över.


Öppet köp & ångerrätt

Vi vill att alla våra kunder ska bli 100 % nöjda med sina köp. Om du får problem med eller inte är nöjd med en produkt vill vi att du kontaktar oss med ett mail till kundtjanst@sangjatten.se.

Sängjätten Sverige AB tillämpar Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Vi erbjuder dig med hänvisning till detta 30 dagars öppet köp.

Vid en eventuell retur skall du som kund skicka tillbaka produkten inom 30 kalenderdagar från mottagande av varan. Om produkten inte returnerats inom föreskriven tid frånfaller ångerrätten.

Varan skall returneras i oförändrat skick och i originalemballaget. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, så bedömer vi en värdeminskning med 100 %. Sängjätten Sverige AB förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut. Så fort vi har mottagit returen kommer vi att återbetala pengarna, dock senast inom 14 dagar..

Öppet köp gäller inte specialbeställda varor. Viktigt att notera att för sängar, bäddmadrasser, täcken, kuddar och bäddtextilier, får plasten ej vara borttagen om en retur ska vara giltig på grund av hygieniska anledningar samt allergier som kan orsakas av husdjur och liknande. Om andra särskilda omständigheter skulle innebära att öppet köp inte gäller, står detta angivet på faktura eller kvitto. 

Om du vill returnera en vara du köpt på sangjatten.se, vänligen kontakta oss först på kundtjanst@sangjatten.se och ange ditt ordernummer och returorsak så får du information om hur du returnerar din vara. Returer som ej sker via anmälan till kundtjanst@sangjatten.se och enligt återkopplade instruktioner godkänns ej. När vi har mottagit och godkänt returvaran så kommer vi efter dina önskemål antingen leverera en ny vara eller ge dig full återbetalning.

Returavgiften för DHL ombudspaket är 79 kr och för skrymmande varor (Hemleverans) är returkostnaden 299 kr.


Reklamation

Skulle du få defekta eller fel produkter levererade när du handlar via sangjatten.se behöver du så snart du upptäckt felet anmäla detta till kundtjanst@sangjatten.se. Meddelandet till kundtjanst@sangjatten.se behöver förutom ordernummer innehålla ett fotografi av skadan och produkten vid alla reklamationsärenden.

Vi ger alltid 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamationsrätten gäller inte fel som uppkommit till följd av bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normalt slitage. Stoppningsmaterial i säng och bäddmadrass består av elastiska material som formar sig efter kroppen. Ni kan därför efter en tids användning uppleva att madrassen får synliga formningar. Detta är helt normalt. 

På vissa av våra produkter finns en garanti som sträcker sig över en ännu längre period, garantivillkoren för dessa produkter finns längre ned i köpvillkoren under Garanti.

För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans eller felets omfattning företas omleverans, avhjälpande, prisavdrag eller återbetalning. 


Garanti

Vi erbjuder 25 års garanti på ram- och resårbrott samt 5 års garanti på motorerna till våra ställbara sängar. Detta gäller samtliga sängar förutom Sverigesängen som har 10 års garanti på ram- och resårbrott samt 2 år på motor. 

Meddela omedelbart felet till kundtjanst@sangjatten.se. Vi undersöker då produkten och avgör om den omfattas av garantin. Om så är fallet åtgärdar Sängjätten eller behörig partner felet alternativt ersätter med en likadan eller jämförbar produkt. Omfattas produkten av garantin står Sängjätten för alla åtgärdskostnader och reservdelar. Om produkten inte omfattas av garantin tillfaller en kostnad för besiktning om 500 kronor i de fall Sängjätten har gjort en besiktning. Vi står inte för reparationsarbete som utförts utan tillstånd från Sängjätten. Om produkten inte finns till försäljning längre erbjuder vi dig en liknande ersättningsprodukt istället.

 Garantin innefattar ej:

  • Produkt som förvarats felaktigt, installerats eller använts på fel sätt, vårdats eller rengjorts på felaktigt sätt.
  • Normalt slitage, skärmärken eller repor och skador som orsakats av slag eller olyckor.
  • Spänningsfel på motorer eller fel orsakat av naturen, såsom åsknedslag etc.
  • Produkt som placerats utomhus eller i fuktig miljö.

 Spara alltid kvittot/order, det är ditt köpbevis och måste kunna visas upp för att garantier ska gälla.


Leveransvillkor och frakt

När du handlar på sangjatten.se tillkommer det en fraktavgift. Summan varierar beroende på storleken på varan vi skickar till dig. Skrymmande gods så som t.ex. sängar levereras hem till din tomtgräns och det kostar 500 kr. Mindre varor som skickas via paketombud kostar 79 kr.

Du ser beräknad leveranstid på respektive produktsida. Sängar och möbler skickas normalt inom 4-8 veckor, med undantag för vissa storsäljande standardutföranden som ev kan skickas snabbare (vid semestertider och långhelger kan leveranstiden öka). När det är dags för leverans kontaktar vi eller vår samarbetspartner dig för att boka en tid då du kan vara hemma och ta emot leveransen. Observera att leveransen gäller fram till avlämningspunkt vid tomtgräns, ej inbärning i trappuppgång och/eller in i hemmet. Övriga produkter skickas normalt inom 5 arbetsdagar och hämtas ut hos ditt närmaste ombud. 

Vid hemleveranser ansvarar kunden för att finnas tillgänglig på angiven adress för mottagande av gods vid tidpunkten som överenskommits med speditören. Om kunden uteblir vid denna adress och tidpunkt förbehåller sig Sängjätten rätten att ta ut en avgift på 500 kronor för returfrakt för att täcka Sängjättens kostnader. Du erbjuds då istället att hämta leveransen vid närmaste fysiska butik. Vid omleverans till tomtgräns debiteras du en fraktavgift på 500kr.

Kontrollera alltid dina varor vid leverans, så att de är hela och ej har några synliga skador på emballaget. Vid eventuella skador/defekter så meddela genast detta till fraktbolaget samt direkt till oss på kundtjanst@sangjatten.se.


Outlösta paket

Om Du av någon anledning inte löser ut Ditt paket, får Du betala returfraktkostnaderna.

Paketet ligger i max 14 dagar innan de returneras till avsändaren! Outlösta paket debiteras med en avgift, för närvarande 249 kr. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.


Betalning

När du handlar på sangjatten.se kan du välja mellan flera olika betalningsalternativ i samarbete med Klarna. För betalningsvillkoren i detalj se Klarnas villkor.


Prisgaranti

Om du köpt en vara hos sangjatten.se och därefter, inom sju (7) dagar från den dag du köpte varan hos oss, hittar samma vara till ett billigare pris i antingen någon svensk fysisk butik, eller i någon svensk internetbutik (dvs ”.se”) som handlar i SEK, betalar vi tillbaka mellanskillnaden mellan vårt pris och det lägre priset till dig. Denna garanti gäller också om du hittar samma vara till ett billigare pris hos någon av våra egna fysiska butiker eller på sangjatten.se

För att du skall ha rätt till återbetalning av mellanskillnaden måste du, inom tiden ovan, visa för oss att vara av samma märke, modell och storlek kan köpas billigare av dig som kund enligt ovan, än hos oss. Detta påvisar du genom att skicka oss en annons, länk, eller annat som entydigt visar detta (skärdumpar godtas inte).


Tvist

Om tvist föreligger mellan Sängjätten och dig ska parterna i första hand försöka lösa tvisten genom överenskommelse. Kontakta därför i första hand Sängjätten via kundtjanst@sangjatten.se eller Sängjätten Sverige AB, Lona Knapes gata 5, 421 32 Västra Frölunda, org nr 559063-8655.

Om Sängjätten och du inte kan komma överens kan tvist rörande konsument avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden med adress Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se.