Sovtips för din semester
Hur sover du lika bra på semester som hemma?


Öst, väst, hemma är där du sover bäst. Det har givetvis allt att göra med din egen betrodda säng. Men hur är det på semester? När du äntligen har tid att sova, kan du inte slappna av. Sängjätten hjälper dig att sova bra på semester. Det är därför vi här listar fem praktiska tips som hjälper dig att drömma bort på ditt semestermål!

1. Gör din miljö din


Om du har svårt att sova i en utländsk miljö eller ett land, justera din sovplats enligt dina egna preferenser. Till exempel kan det hjälpa till att flytta ihop enkelsängar tillsammans om du är van vid att sova i en stor säng. Din egen kudde, en örngott hemifrån eller ett nyligen tvättat täcke gör också underverk. Doften av hemmet tar dig till drömland på nolltid.

2. Sänk luftkonditioneringen

Den idealiska temperaturen för en god natts sömn är mellan 15 och 18 grader. I många hotellrum är luftkonditioneringen för hög, så ditt rum är för kallt. Därför kan du sänka luftkonditioneringen. Det minskar också mycket störande ljud. Att stänga av det helt rekommenderas inte, för att du kan svettas i sängen eller så kan myggorna bita dig. Vill du veta säkert att du inte kommer att hållas vaken av skadedjur under din semester? Ta med ett bra myggnät!


3. Var aktiv.

En trevlig semester inbjuder dig att vara lat. På några dagar gör du ingenting annat än att äta, dricka och ibland ta ett dopp i poolen. Kanske lyckas du även ta en tupplur på din strandbädd. Bara återhämta sig från den rastlösa natten innan tror du... Det är dock bättre att göra något aktivt varje dag, till exempel promenader, cykling eller lite sport. Om du är trött på kvällen kommer du lättare somna. Simma i poolen/havet faller också under frisk träning. Då sover du verkligen som en bebis.

Sovtips semester
  

4. Ät och drick inte för mycket


Du mår inte bra med full mage. Därför ska du inte äta en tung måltid innan du lägger dig. Och även om det är svårt på semester: drick alkohol måttligt. Kanske en sängfösare hjälper dig att däcka, men på grund av alkoholen sover du mindre djupt och du vaknar tidigare.


5. Begränsa artificiellt ljus!

Visste du att din dag är över känslomässigt när du har sett tillräckligt med dagsljus? Med tanke på mängden sol i många semestermål är det ofta inte problemet. Men vad som är kontraproduktivt för din vila är de ljusa strålarna på din surfplatta, telefon eller tv. Det blåaktiga artificiella ljuset håller dig vaken. Därför ignorera denna elektronik speciellt på kvällstid, säkert från en timme innan du går och lägger dig. Varför ska du det? Det finns mycket att göra på semester och du kan också titta på tv eller använda internet hemma!

Lokala prisavvikelser kan förekomma. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för eventuella fel på sangjatten.se.