Det perfekta sovrummet för en perfekt natts sömn

Visste du att du kan förbättra din natt sömn avsevärt genom att ta lite hänsyn till omständigheterna i ditt sovrum? Ljud, ljus och temperatur är en av de viktiga faktorerna som har stor inverkan på din sömns kvalitet. Nu vet du säkert att det inte är bra att ha TV'n på när du ska sova men obemärkt påverkar även ljud och ljus din sömn, ibland även i positiv bemärkelse. Dessutom spelar ventilationen och luftkvaliteten, din kudde, din madrass, sängkläderna och även färgerna i ditt rum en roll när det gäller en hälsosam och god natts sömn. Här har vi försökt samla ett gäng bra tips för hur du skapar ditt perfekta sovrum.


 

Gör ditt sovrum riktigt mörkt 

När det är mörkt utsöndrar din kropp automatiskt melatonin, hormonet som påverkar din sömnrytm. Så snart det blir mörkt får därför din kropp signalen att det är dags att sova och du blir trött och sömnig. Det låter logiskt, men se därför till att du har ett mörkt sovrum och undvik så mycket ljusinsläpp som möjligt. Tjocka, bra mörkläggningsgardiner är en bra investering eftersom de stoppar ljus bra. Se även över andra ställen där ljus kan sippra igenom, till exempel din sovrumsdörr. Varje lite sak hjälper och desto mörkare ditt sovrum desto bättre sover du!

Se till att det är tyst och inga störande ljud

Ett sovrum bör vara så tyst som möjligt för en god natts sömn. Är du en person som sover "lätt" så är du dessutom extra känslig för ljud. Försök därför att stänga ut omgivande ljud t ex tickande klockor, läckande kranar, trafik så mycket som möjligt. Till och med öronproppar kan vara en bra lösning.

Men ibland hjälper vissa ljud dig att somna eftersom de kan ha en lugnande effekt. Till exempel det monotona och surrande ljudet från en fläkt. Men även naturliga ljud som kvittrande syrsor, havet eller en tungt regn hjälpa dig att slappna av och somna lättare. Precis som musik som gör dig lugn.

 

 

Inte för varmt men inte heller för kallt 

När det är för varmt eller för kallt i ditt sovrum sover du vanligtvis mycket sämre. Tänk på de varma sommarkvällarna när du svettas i din säng eller när du vaknat av att du fryser. Den perfekta temperaturen för ditt sovrum är runt 17. Din egen kroppstemperatur är lägst runt klockan 4 på morgonen och högst omkring klockan 6 på kvällen. Ett täcke som är anpassat för din kroppstemperatur är därför mycket viktigt för att du ska få bästa tänkbara sömn. Duntäcken t ex har en mycket hög isoleringsförmåga och värmer bra samtidigt som de har en bra ventilationsförmåga och leder bort fukt, läs gärna vår guide för täcken för att lära dig mer om vilket täcke som passar just dig.


Se till att rummet har bra ventilation 

Se till att du vädrar ditt sovrum regelbundet så säkerställer du god luftfuktighet och luftkvalitet. För fuktig eller torr luft kan nämligen göra det svårare för dig sova gott. Är ditt sovrum för fuktigt? Kanske upplevs dina sängkläder som fuktiga? Eller vaknar du med en torr mun och hals, torra läppar eller irriterade luftvägar? Då finns en det en risk att du sover i ett för torrt rum. En bra avfuktare eller luftfuktare som du hänger på ditt element kan göra stor skillnad.

Du sover bäst med ditt fönster i öppet minst 10 minuter om dagen, till och med även på vintern så varför inte vädra sovrummet en stund innan du lgår och ägger dig varje kväll.

 

 

Skapa en god sömnkomfort med sköna sängkläder

Ditt sängkläder har större inverkan på din sömnkvalitet än du kanske först tror. Hur underbart är det inte att krypa ner i en säng med nytvättade, fräscha sängkläder som luktar gott? Välj därför sängkläder som passar din kropp och känns mjuka och behagliga. Svettas du mycket när du sover? Då ska du använda sängkläder tillverkade av material som andas väl och har god fuktabsorption som bomull, siden eller bambu. Om du har lätt för att frysa kanske flanell är ett smart val. Detta tyg anpassar sig snabbt till din kroppstemperatur och känns därför varmt. Vi har en mängd sängkläder för att passa just dig, se våra sängkläder här.


Välj rätt madrass, sängbotten och kuddar som är anpassade för dig

Se till att din säng och dina kuddar är anpassade för din kropp och din sovställning eftersom dessa har stor inverkan på din sömn. Rätt kudde hjälper dig att ligga i rätt position så att dina nackmuskler och axlarna slappnar av för en naturlig, rak position i ryggraden. Din säng ska ge bra stöd för ryggraden och tryckavlasta på rätt punkter för att du ska sova så behgaligt som möjligt och vakna utvilad varje morgon. Se gärna vår guide för rätt kudde här, och vår guide för rätt säng här.

 

Skapa ett snyggt och behagligt sovrum som du trivs med

Ett snyggt och trevligt sovrum hjälper faktiskt till att förhindra sömnproblem. I en lugn och behaglig miljö är du också lugnare vilket gör det lättare för dig att somna. Se därför till att ditt sovrum är din oas där du hämtar kraft och energi! Lämna inte dina kläder liggandes utan lägg dem genast i tvätten. Se till att du har gott om förvaringsutrymmen såsom nattduksbord, hyllor eller byråer så att saker inte behöver ligga framme eller skapa oreda, utan att du enkelt kan förvara dem på ett snyggt sätt.

Du hittar snygga och matchande sängbord hos oss som gör förvaringen både enkel och praktisk, se våra sängbord här.

 

Välj rofyllda och sömningivande färger 

Ett sovrum som utstrålar lugn och harmoni skänker också oftast god nattsömn. Och här har färgen stor betydelse för hur rummet upplevs. Varma och pigga kulörer är kanske toppen för kreativiteten, men just i sovrummet brukar svala skogstoner i grönt, havs- och himmelnyanser i blått, jordnära beige och – inte minst – lugnande grått göra susen för hur bra vi sover.

Grönt associeras med välmående och psykisk hälsa, men det är inte allt. Färgen – som vi hittar i skog och natur – sägs också fungera naturligt stresslindrande. Ljus grågrön som eukalyptus, oliv, frodiga skogstoner eller mintiga nyanser ger alla den lugnande effekten.

Blå nyanser för tankarna till svalkande vågor och en lugnande himmel och det är just därför tonerna skänker en avslappnande stämning till sovrummet.

Mörk blyerts, lätta regnmoln eller knappt kännbara, ljusa gråtoner ger rummet en harmonisk och dämpad känsla, men utan att tynga ner.

Grått har länge varit – och är fortfarande – en av de populäraste färgerna att måla rummet med och är ett utmärkt färgval för ett lugnande sovrum.