Allt om snarkning

Det skrattas ibland åt, men snarkning är ett vanligt problem. För många människor är snarkning en orsak till sömnproblem. Ibland för sig själva men ofta också för partnern. Lider du ibland av en snarkande partner eller är du själv snarkare? I den här artikeln kan du läsa allt du behöver veta om snarkning. 

 

Vad är snarkning? 

När du sover slappnar musklerna i hela kroppen av. Detta inkluderar tungan och musklerna runt halsen och näsan. Genom att slappna av i halsmusklerna blir halsen smalare. Du fortsätter naturligtvis att andas medan du sover. Detta tillsammans med en smal hals gör att vävnader som den mjuka gommen och din huva vibrerar. Dessa vibrationer skapar det sågande, surrande snarkningsljudet som vi alla känner till. Snarkningar låter högre för vissa personer än för andra. Eftersom luftvägen är smalare måste du göra mer ansträngning för att fortsätta andas. Vibrationerna blir högre och därför också snarkningsljudet.

Vad är orsakerna till snarkning? 

Snarkning orsakas alltså av en minskning av din luftväg, i kombination med avslappnande av dina muskler. Men hos vissa är snarkningen mycket värre än hos andra. Följande aspekter kan alla bidra till snarkning: 

  • Sova på ryggen: genom att sova på ryggen sjunker tungan automatiskt längre ner i halsen. Din luftväg minskas och andningen kommer då att orsaka vibrationer och därmed också snarkningar. 

  • Fetma: närvaron av mer fett runt halsen gör att du har en smalare luftväg. Detta i sin tur gör att andningen orsakar vibrationer och att du börjar snarka. 

  • Alkoholkonsumtion: alkohol gör dina muskler mer avslappnade. Detta gör att du snarkar mer. 

  • Sovhjälpmedel: medicinering som sömnhjälpmedel får musklerna att sjunka. Vilket leder till att du ofta snarkar mer. 
  • Rökning: rökning resulterar ofta i ett irriterat luftrör. Detta kan orsaka en förtjockning av luftvägarna och det får dig att snarka. 
     

 

Visste du att... 

... hälften av svenska folket snarkar ibland?
... ungefär 20% av Sveriges män och 10% av Sveriges kvinnor snarkar regelbundet.
... äldre människor snarkar oftare och hårdare? Detta beror på att fodret i svalget blir tjockare med åldern. Detta minskar luftvägens diameter.
... ljudet från en snarkare kan låta så högt som en drillborr fem meter bort? 

 

Är snarkning dåligt för din hälsa? 

Snarkning låter ofta irriterande, särskilt för en partner. Lyckligtvis är de flesta snarkare inte själva besvärade av detta. Snarkning är därför inte dåligt för din hälsa. Det kan emellertid bli ett problem om snarkningen förändras till andningsuppehåll. Ett stillestånd på mer än tio sekunder kallas apné. Om detta andningsstopp inträffar mer än tio gånger per timme, talar vi om sömnapné- syndrom. I detta fall, kontaktas läkare.

Anti-snarkning tips 

En god natts sömn är mycket viktigt för ett gott humör. Det är faktiskt mycket möjligt att du eller din sängpartner blir irriterad av eventuella snarkningar. Lyckligtvis finns det många antisnarkningstips och det finns många produkter som hjälper mot snarkning. Nedan finns de bästa och vanligaste antisnarkningstipsen.

Antisnarkningstips för snarkare 

 Sov på din sida. 

 Sov i en ställbar säng och höj upp huvudänden lite grann. 

 Använd en anti-snarkning halsspray och nässpray mot snarkning.  

 Använd en näsklämma. Andra verktyg som du kan använda är: näsgips, armband, eller pannband. 

 Använd en bra kudde. 

 

Kudde för snarkning - avgörande för en god natts sömn 

En bra kudde kan hjälpa till att motverka snarkning och sömnproblem. En kudde av god kvalitet låter nack- och axelmusklerna slappna av helt och förbättrar din sömn. Vid snarkning är det viktigt att snarkaren inte sover på ryggen. Att sova på sidan är bättre mot snarkning och för att sova avslappnat på din sida behöver du en högre kudde som fyller ut tomrummet. Memorykuddar rekommenderas ofta för att förhindra snarkning. Dessa kuddar stöder din nacke och huvud perfekt när du ligger på din sida. På så sätt stannar ryggraden i rätt position och hela kroppen vilar. Och snarkningen minskar också! 
 

Antisnarkningstips för partnern 

 Använd öronproppar. 

 Nyp din partners näsa, väck honom / henne eller se till att han / hon vänder sig. 

 Gör ett klickande/smackande ljud några gånger med din tunga mot gommen. 

 Sy en tennisboll på baksidan av din partners pyjamas för att förhindra att han / henne ligger på ryggen. 

 Höj upp huvudänden på en ställbar säng. 


Med dessa praktiska tips är snarkning 
förhoppningsvis ett minne blott för dig och din partner. Besök gärna närmsta Sängjätten-butik och berätta om dina behov och låt våra sömnrådgivare hjälpa dig. 

 

Hitta din närmsta butik