KÖPVILLKOR

Så här handlar du på sangjatten.se
Leveransvillkor och frakt

Returer, byten & ångerrätt
Reklamation
Betalning
Prisgaranti
Garanti
Personuppgiftspolicy

Allmänt

Följande villkor gäller för köp och beställningar på sangjatten.se. Kontaktuppgifter till Sängjätten Sverige AB är Fabriksgatan 7, 412 50 Göteborg med organisationsnummer 559063-8655. Du kan även mejla Sängjätten Sverige AB via kundtjanst@sangjatten.se

   

Så här handlar du på sangjatten.se

  1. När du har sett ut en produkt du vill köpa klickar du på KÖP NU för att lägga produkten i kundvagnen. På samma sätt lägger du till ytterligare produkter i din kundvagn. Efter att du har lagt alla produkter du önskar köpa i kundvagnen går du till kassan, i det blå fältet i sidans övre högra hörn.
  2. Kontrollera att alla de produkter du önskar köpa finns med i din kundvagn. Vill du ändra antal eller ta bort någon produkt kan du göra det i kassan. Vill du lägga till en produkt i din kundvagn letar du upp den som vanligt och klickar på köp nu för att uppdatera kundvagnen, och klickar dig sedan vidare till kassan igen. När du är klar klickar du på BESTÄLL.
  3. Du kan beställa som gäst eller välja att registrera dig, och då få möjlighet att senare logga in och se din order. Fyll i dina adress- och personuppgifter samt den e-postadress och det telefonnummer (helst mobilnummer) du enklast nås på. Välj att få leverans till samma eller en annan adress. Observera att vi endast levererar inom Sverige.
  4. Under Leveranssätt anges eventuell frakt. Det är alltid fri frakt vid order över 300 kr. Har du beställt en säng levereras den och eventuella övriga varor hem till dörren av vår samarbetspartner. Övriga paket levereras för uthämtning hos närmaste ombud. Beräknad leveranstid står angiven på respektive produkt och din beställning samlevereras om inget annat anges.
  5. Välj om du vill betala med kort alternativt delbetalning via Santander. Granska din beställning och bekräfta genom att klicka på BESTÄLL.
  6. När du bekräftar din order hanteras din betalning enligt villkoren för det betalningssätt du valt. Skulle betalningen av någon anledning inte godkännas skickas du tillbaka till kassan för att kunna välja ett annat betalningssätt. Går betalningen igenom som den ska skickas du till en sida som bekräftar att din order är mottagen. Du kommer att få en orderbekräftelse via e-post som bekräftar att vi har mottagit din order. Vi kommer att meddela dig när produkten/produkterna lämnar lagret. Beroende på vilken typ av vara du beställt så använder vi och våra partners sig av olika aviseringssätt. Dessa är sms/brev-avi för mindre produkter som levererars via postombud. Större produkter som sängar och möbler bokas för hemleverans av vår samarbetspartner via telefon.

 

Leveransvillkor och frakt

När du handlar på sangjatten.se har du alltid fri frakt/hemleverans och fria returer inom Sverige, vid ordervärde över 300 kr. I övriga fall tillkommer fraktkostnad 79 kr.

Du ser beräknad leveranstid på respektive produktsida. Sängar och möbler skickas normalt inom 6-8 veckor, med undantag för vissa storsäljande standardutföranden som ev kan skickas snabbare (vid semestertider och långhelger kan leveranstiden öka). När det är dags för leverans kontaktar vi eller vår samarbetspartner dig för att boka en tid då du kan vara hemma och ta emot leveransen. Observera att leveransen gäller fram till avlämningspunkt vid tomtgräns, ej inbärning i trappuppgång och/eller in i hemmet. Övriga produkter skickas normalt inom 5 arbetsdagar och hämtas ut hos ditt närmaste ombud. 

Vid hemleveranser ansvarar kunden för att finnas tillgänglig på angiven adress för mottagande av gods vid tidpunkten som överenskommits med speditören. Om kunden uteblir vid denna adress och tidpunkt förbehåller sig Sängjätten rätten att ta ut en avgift på 500 kronor för returfrakt för att täcka Sängjättens kostnader. Du erbjuds då istället att hämta leveransen vid närmaste fysiska butik. Vid omleverans till tomtgräns debiteras du en fraktavgift på 500kr.

Kontrollera alltid dina varor vid leverans, innan du kvitterar ut dem, så att de är hela och ej har några synliga skador på emballaget. Vid eventuella skador/defekter så meddela genast detta till fraktbolaget samt direkt till oss på weborder@sangjatten.se.

För dig som handlat i någon av våra fysiska butiker kan vi erbjuda inbärning av dina varor, återvinning av din gamla säng när vi levererar den nya, samt även montering av ben och möbler om så önskas. I butik finns även möjlighet att låna släp gratis så du kan ta med dig dina varor hem. För mer information om priser och villkor kontakta respektive butik.

 

Betalning

När du handlar på sangjatten.se kan du välja mellan kortbetalning eller delbetalning enligt ett separat avtal med SantanderLäs mer om våra betalningsalternativ »

 

 

Returer, byten & ångerrätt

En lagerförd vara kan återlämnas i obruten förpackning i upp till 30 dagar efter leveransdatum mot uppvisande av kvitto. En lagerförd vara är en standardprodukt som vi inte har specialbeställt eller anpassat efter just dina önskemål.

För att ta emot en vara på öppet köp ska varan returneras i originalförpackning och vara i oanvänt, oskadat  och rent skick. Om varan har märkningslapp, plombering eller liknande ska dessa sitta kvar.

Öppet köp gäller inte brutna förpackningar eller specialbeställda varor. Viktigt att notera att för sängar, bäddmadrasser, täcken, kuddar och bäddtextilier, får plasten ej vara borttagen om en retur ska vara giltig på grund av hygieniska anledningar samt allergier som kan orsakas av husdjur och liknande. Om andra särskilda omständigheter skulle innebära att öppet köp inte gäller, står detta angivet på faktura eller kvitto. 

Om du vill returnera en vara du köpt på sangjatten.se, vänligen kontakta oss först på weborder@sangjatten.se och ange ditt ordernummer och returorsak så får du information om hur du returnerar din vara. Returer som ej sker via anmälan till weborder@sangjatten.se och enligt återkopplade instruktioner godkänns ej. När vi har mottagit och godkänt returvaran så kommer vi efter dina önskemål antingen leverera en ny vara eller ge dig full återbetalning.

Du kan ångra köp du gjort på sangjatten.se inom 14 dagar från och med den dag du mottagit leveransen av din order. För att kunna utnyttja din ångerrätt ska varan returneras inom 14 dagar från det att du meddelat att du vill utnyttja din ångerrätt. Varan ska returneras i originalförpackning och vara i oanvänt, oskadat och rent skick. Om varan har märkningslapp, plombering eller liknande ska dessa sitta kvar. Du bekostar själv returen av din order. Ångerrätten gäller inte för specialbeställda sängar anpassade efter just dina önskemål.

 

Om du har debiterats kommer du att få en återbetalning inom 14 dagar från och med det att Sängjätten mottagit din returnerade vara eller att du på annat sätt visat att du skickat tillbaka din ångrade order. Om du har valt att delbetala ditt köp via Santander görs en retur av köpet. Det innebär att ditt utnyttjande av krediten är fullt returnerad till Santander. Dock är din kredit fortfarande beviljad/aktiv och möjlig för dig att nyttja. Önskar du avsluta din beviljade kredit får du själv ta direktkontakt med Santander.

 

Vill du utnyttja din ångerrätt ber vi dig att skriftligen meddela oss detta på weborder@sangjatten.se och ange ditt ordernummer så behandlar vi ditt ärende omgående.

Reklamation

Skulle du få defekta eller fel produkter levererade behöver du så snart du upptäckt felet anmäla detta till weborder@sangjatten.se. Meddelandet till weborder@sangjatten.se behöver förutom ordernummer innehålla ett fotografi av skadan och produkten vid alla reklamationsärenden.

Vi ger alltid 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamationsrätten gäller inte fel som uppkommit till följd av bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normalt slitage. På vissa av våra produkter finns en garanti som sträcker sig över en ännu längre period, garantivillkoren för dessa produkter finns längre ned i köpvillkoren under Garanti.

För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans eller felets omfattning företas omleverans, avhjälpande, prisavdrag eller återbetalning. 

 

Prisgaranti

Om du köpt en vara hos sangjatten.se och därefter, inom sju (7) dagar från den dag du köpte varan hos oss, hittar samma vara till ett billigare pris i antingen någon svensk fysisk butik, eller i någon svensk internetbutik (dvs ”.se”) som handlar i SEK, betalar vi tillbaka mellanskillnaden mellan vårt pris och det lägre priset till dig. Denna garanti gäller också om du hittar samma vara till ett billigare pris hos någon av våra egna fysiska butiker eller på sangjatten.se

För att du skall ha rätt till återbetalning av mellanskillnaden måste du, inom tiden ovan, visa för oss att vara av samma märke, modell och storlek kan köpas billigare av dig som kund enligt ovan, än hos oss. Detta påvisar du genom att skicka oss en annons, länk, eller annat som entydigt visar detta (skärdumpar godtas inte).

Personuppgiftspolicy

Sängjätten är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du lämnar i samband med köp såsom namn, adress och telefonnummer samt information om varor och summor av dina gjorda köp. Sängjätten ansvarar för att personuppgifter hanteras i enlighet med gällande personuppgiftsregler. Sängjätten behandlar dina personuppgifter för att utföra din order, genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av orderstatus och fullbordande av Sängjättens skyldigheter som kan följa av lagar och förordningar. Genom att göra ett köp hos Sängjätten godkänner du att motta direktmarknadsföring från Sängjätten via telefon, post, e-post och sms.

Sängjätten lämnar ut dina personuppgifter till samarbetande transportörer och reparationsföretag för att kunna utföra leveranser av dina köp och reparationer under garantitiden. Om du väljer att delbetala ditt köp hos Sängjätten lämnar vi även ut information till Santander för att en kreditprövning ska kunna göras och för att registrera betalningsmetoden.

 Du kan skriftligen till kundtjanst@sangjatten.se eller till Sängjätten Sverige AB, Fabriksgatan 7, 412 50 Göteborg närsomhelst motsätta dig att personuppgifter blir behandlade för direkt marknadsföring.

 Personuppgifterna kommer att behandlas av Sängjätten som är personuppgiftsansvarig och samarbetspartners som behandlar personuppgifter för Sängjättens räkning, såsom IT-leverantörer.

 För information om vilka personuppgifter som behandlas och för begäran om rättelse av felaktig, ofullständig eller missvisande uppgift kontakta Sängjätten via kundtjanst@sangjatten.se eller Sängjätten Sverige AB, Fabriksgatan 7, 412 50 Göteborg, org nr 559063-8655.

Tvist

Om tvist föreligger mellan Sängjätten och dig ska parterna i första hand försöka lösa tvisten genom överenskommelse. Kontakta därför i första hand Sängjätten via weborder@sangjatten.se eller Sängjätten Sverige AB, Fabriksgatan 7, 412 50 Göteborg, org nr 559063-8655.

Om Sängjätten och du inte kan komma överens kan tvist rörande konsument avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden med adress Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se.

Garanti

Vi erbjuder 25 års garanti på ram- & resårbrott på alla våra sängar samt 5 års garanti på motorerna till våra ställbara sängar.

Meddela omedelbart felet till weborder@sangjatten.se. Vi undersöker då produkten och avgör om den omfattas av garantin. Om så är fallet åtgärdar Sängjätten eller behörig partner felet alternativt ersätter med en likadan eller jämförbar produkt. Omfattas produkten av garantin står Sängjätten för alla åtgärdskostnader och reservdelar. Om produkten inte omfattas av garantin tillfaller en kostnad för besiktning om 500 kronor i de fall Sängjätten har gjort en besiktning. Vi står inte för reparationsarbete som utförts utan tillstånd från Sängjätten. Om produkten inte finns till försäljning längre erbjuder vi dig en liknande ersättningsprodukt istället.

 Garantin innefattar ej:

  • Produkt som förvarats felaktigt, installerats eller använts på fel sätt, vårdats eller rengjorts på felaktigt sätt.
  • Normalt slitage, skärmärken eller repor och skador som orsakats av slag eller olyckor.
  • Spänningsfel på motorer eller fel orsakat av naturen, såsom åsknedslag etc.
  • Produkt som placerats utomhus eller i fuktig miljö.

 Spara alltid kvittot/order, det är ditt köpbevis och måste kunna visas upp för att garantier ska gälla.

 

 

Lokala prisavvikelser kan förekomma. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för eventuella fel på sangjatten.se.