KÖPVILLKOR

Så här handlar du på sangjatten.se
Leveransvillkor och frakt

Returer, byten & ångerrätt
Reklamation
Betalning
Prisgaranti
Garanti
Personuppgiftspolicy

Så här handlar du på sangjatten.se

  1. När du har sett ut en produkt du vill köpa klickar du på KÖP NU för att lägga produkten i kundvagnen. På samma sätt lägger du till ytterligare produkter i din kundvagn. Efter att du har lagt alla produkter du önskar köpa i kundvagnen går du till kassan, i det blå fältet i sidans övre högra hörn.
  2. Kontrollera att alla de produkter du önskar köpa finns med i din kundvagn. Vill du ändra antal eller ta bort någon produkt kan du göra det i kassan. Vill du lägga till en produkt i din kundvagn letar du upp den som vanligt och klickar på köp för att uppdatera kundvagnen, och klickar dig sedan vidare till kassan igen. När du är klar klickar du på BESTÄLL.
  3. Du kan beställa som gäst eller välja att registrera dig, och då få möjlighet att senare logga in och se din order. Fyll i dina adress- och personuppgifter samt den e-postadress och det telefonnummer (helst mobilnummer) du enklast nås på. Välj att få leverans till samma eller en annan adress. Observera att vi endast levererar inom Sverige.
  4. Under Leveranssätt anges eventuell frakt. Det är alltid fri frakt vid order över 300 kr. Har du beställt en säng levereras den och eventuella övriga varor hem till dörren av vår samarbetspartner. Övriga paket levereras för uthämtning hos närmaste ombud. Beräknad leveranstid står angiven på respektive produkt och din beställning samlevereras om inget annat anges.
  5. Välj om du vill betala med kort alternativt delbetalning via Santander. Granska din beställning och bekräfta genom att klicka på BESTÄLL.
  6. När du bekräftar din order hanteras din betalning enligt villkoren för det betalningssätt du valt. Skulle betalningen av någon anledning inte godkännas skickas du tillbaka till kassan för att kunna välja ett annat betalningssätt. Går betalningen igenom som den ska skickas du till en sida som bekräftar att din order är mottagen. Du kommer att få en orderbekräftelse via e-post som bekräftar att vi har mottagit din order. Vi kommer att meddela dig när produkten/produkterna lämnar lagret. Beroende på vilken typ av vara du beställt så använder vi och våra partners sig av olika aviseringssätt. Dessa är sms/brev-avi för mindre produkter som levererars via postombud. Större produkter som sängar och möbler bokas för hemleverans av vår samarbetspartner via telefon.

 

Leveransvillkor och frakt

När du handlar på sangjatten.se har du alltid fri frakt/hemleverans och fria returer inom Sverige, vid ordervärde över 300 kr. I övriga fall tillkommer fraktkostnad 79 kr.

Du ser beräknad leveranstid på respektive produktsida. Sängar och möbler skickas normalt inom 6-8 veckor, med undantag för vissa storsäljande standardutföranden som ev kan skickas snabbare (vid semestertider och långhelger kan leveranstiden öka). När det är dags för leverans kontaktar vi eller vår samarbetspartner dig för att boka en tid då du kan vara hemma och ta emot leveransen. Observera att leveransen gäller fram till avlämningspunkt vid tomtgräns, ej inbärning i trappuppgång och/eller in i hemmet. Övriga produkter skickas normalt inom 5 arbetsdagar och hämtas ut hos ditt närmaste ombud. 

Vid hemleveranser ansvarar kunden för att finnas tillgänglig på angiven adress för mottagande av gods vid tidpunkten som överenskommits med speditören. Om kunden uteblir vid denna adress och tidpunkt äger Sängjätten rätten att ta ut en avgift på 500 kronor för varje ny utkörning av godset.

Kontrollera alltid dina varor vid leverans, innan du kvitterar ut dem, så att de är hela och ej har några synliga skador på emballaget. Vid eventuella skador/defekter så meddela genast detta till fraktbolaget samt direkt till oss på weborder@sangjatten.se.

För dig som handlat i någon av våra fysiska butiker kan vi erbjuda inbärning av dina varor, återvinning av din gamla säng när vi levererar den nya, samt även montering av ben och möbler om så önskas. I vissa butiker finns även möjlighet att låna släp så du kan ta med dig dina varor hem. För mer information om priser och villkor kontakta respektive butik.

Vid köp av tjänsten att varorna bärs in i hemmet ansvarar kunden helt och hållet för att det är fri väg in till angivet rum och plats samt att ev inredning som kan ta skada är undanplockad. Likaså är det upp till kund att skydda golvet om så önskas då leveranspersonal av säkerhetsskäl behåller skorna på. 

Returer, byten & ångerrätt

En lagerförd vara kan återlämnas i obruten förpackning i upp till 30 dagar efter leveransdatum mot uppvisande av kvitto. En lagerförd vara är en standardprodukt som vi inte har specialbeställt eller anpassat efter just dina önskemål.

För att ta emot en vara på öppet köp ska varan returneras i originalförpackning och vara i oanvänt, oskadat  och rent skick. Om varan har märkningslapp, plombering eller liknande ska dessa sitta kvar.

Öppet köp gäller inte brutna förpackningar, specialbeställda varor eller reavaror. Viktigt att notera att för sängar får plasten ej vara borttagen om en retur ska vara giltig på grund av hygieniska anledningar samt allergier som kan orsakas av husdjur och liknande. Om andra speciella omständigheter skulle innebära att öppet köp inte gäller, står detta angivet på faktura eller kvitto. Om du handlat i butik ordnar du själv återtransporten av varan till butiken.

Om du vill returnera eller byta en vara du köpt på webben, vänligen kontakta oss först på weborder@sangjatten.se och ange ditt ordernummer och gärna returorsak så hjälper vi till med allt som behövs. Returer som ej sker via anmälan till weborder@sangjatten.se och enligt återkopplade instruktioner godkänns ej. När vi har mottagit och godkänt returvaran så kommer vi efter dina önskemål antingen leverera en ny vara eller ge dig full återbetalning.

Reklamation

Skulle du få defekta eller fel produkter levererade så följer vi konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag. Vänligen kontakta den butik du handlat i alternativt weborder@sangjatten.se med ordernummer samt fotografi av skadan och produkten vid alla reklamationsärenden.

 

Betalning

När du handlar på webben kan du välja mellan kortbetalning eller delbetalning via SantanderLäs mer om våra betalningsalternativ »

I våra butiker kan du betala med kort eller delbetalning via Santander.
När du lägger en order i någon av Sängjättens fysiska butiker betalar du en handpenning om 20%. Denna handpenning räknas sedan av när du slutför köpet. 

Presentkort
Ett presentkort kan vara en fantastisk gåva till någon du tycker om. Detta kan användas som betalmedel i våra butiker (ej e-butik) vid köp av en vara och kan ej lösas in mot pengar. Giltighetstiden står angiven på presentkortet.  Vi tillämpar generellt en giltighetstid på 1 år. 

Tillgodokvitto
Ett tillgodokvitto kan lämnas vid byte av en felfri vara men inte vid reklamation. Detta tillgodokvitto kan ej bytas mot pengar utan endast lösas in mot annan vara i butik. Giltighetstiden står angiven på kvittot. Vi tillämpar generellt en giltighetstid på 3 år enligt Svensk Handels & konsumentverkets rekommendation. 

Prisgaranti

Om du köpt en vara hos oss och därefter, inom sju (7) dagar från den dag du köpte varan hos oss, hittar samma vara till ett billigare pris i antingen någon svensk fysisk butik, eller i någon svensk internetbutik (dvs ”.se”) som handlar i SEK, betalar vi tillbaka mellanskillnaden mellan vårt pris och det lägre priset till dig.

För att du skall ha rätt till återbetalning av mellanskillnaden måste du, inom tiden ovan, visa för oss att vara av samma märke, modell och storlek kan köpas billigare av dig som kund enligt ovan, än hos oss. Detta påvisar du genom att skicka oss en annons, länk, eller annat som entydigt visar detta (skärdumpar godtas inte).

 

Garanti

Vi erbjuder 25 års garanti på ram- & resårbrott på alla våra sängar samt 5 år på motorerna till våra ställbara sängar.

Meddela omedelbart felet till den butik där du köpte produkten, eller till weborder@sangjatten.se om du handlat på webben. Vi undersöker då produkten och avgör om den omfattas av garantin. Om så är fallet åtgärdar Sängjätten eller behörig partner felet alternativt ersätter med en likadan, jämförbar produkt. Omfattas produkten av garantin står Sängjätten för alla åtgärdskostnader och reservdelar. Vi står inte för reparationsarbete som utförts utan tillstånd från Sängjätten. Om produkten inte finns till försäljning längre erbjuder vi dig en lämplig ersättningsprodukt istället.

Garantin innefattar ej:

  • Produkt som förvarats felaktigt, installerats eller använts på fel sätt, vårdats eller rengjorts på felaktigt sätt.
  • Normalt slitage, skärmärken eller repor och skador som orsakats av slag eller olyckor.
  • Spänningsfel på motorer eller fel orsakat av naturen, såsom åsknedslag etc.
  • Produkt som placerats utomhus eller i fuktig miljö.

Vi ger alltid 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Om fel i varan uppstår inom den perioden åtgärdas felet i första hand. Om varan inte går att reparera inom skälig tid får du en ny vara eller, om varan inte längre kan anskaffas, en likvärdig. Reklamationsrätten gäller inte fel som uppkommit till följd av bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normalt slitage. På vissa av våra produkter finns en garanti som sträcker sig över en ännu längre period, informationen medföljer produkten vid köp. Spara alltid kvittot/orderbekräftelsen, det är ditt köpbevis och måste kunna visas upp för att garantier ska gälla.

 

Personuppgiftspolicy

Sängjätten ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av de allmänna villkoren samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Sängjätten.

Sängjätten lämnar aldrig ut dina uppgifter till tredje part. Som kund kan du alltid ta del av sparade uppgifter. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.

Lokala prisavvikelser kan förekomma. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för eventuella fel på sangjatten.se.