5 sömntips till småbarnsföräldrar

Sömnlösa nätter är något som alla småbarnsföräldrar känner till. Sömnexperten Geert Doorlag är pappa till en pojke på sex år. Han vet exakt hur det känns när barnet inte sover natten igenom och man måste åka till jobbet efter en natt med alldeles för lite sömn. Hur kan du anpassa ditt barns sömnrytm? Se våra 5 tips och en rad fakta som kan hjälpa dig en bit på vägen.

1. Ta reda på om ditt barn får tillräckligt med sömn

Vårt sömnbehov förändras med åren. Ett nyfött barn behöver 14–17 timmar sömn per dygn, en 4-åring ca 10–13 timmar och en tonåring ca 8–10 timmar. Vill du veta om ditt barn får tillräckligt med sömn kan du förstås hålla koll på hur många timmar han eller hon sover – men generellt kan man säga att barn som är glada, aktiva och uppmärksamma får tillräckligt med sömn.

2. Var medveten om att ditt barn har en annan sömnrytm än du

En av de viktigaste förutsättningarna för bra sömn är att få regelbunden sömn. Det känner särskilt nyblivna föräldrar igen – att få sin nattsömn avbruten bidrar inte till en bra energinivå under dagen. Riktigt små barn klarar inte att sova en hel natt utan att vakna – det lär de sig först när de blir lite äldre. Men du kan själv försöka styra när ditt barn ska vakna på natten. Om du till exempel vet att din son eller dotter vaknar någon gång mellan kl. 2 och 5 på morgonen och är hungrig, ska du sätta väckarklockan på kl. 2. Därefter kan du gradvis flytta fram tidpunkten, så att barnet långsamt vänjer sig vid rytmen och varje gång sover lite längre. Du måste fortfarande gå upp på natten, men har större kontroll över situationen.

3. Skapa en fast nattningsritual

Ju äldre barnen blir, desto lättare kan de själv styra när de ska somna. Det är något de lär sig med tiden. Ett nyfött barn somnar helt okontrollerat av sig själv i stökiga omgivningar. Ett lite äldre barn kan styra det bättre själv. Fram till dess är det därför viktigare att du visar barnet när det är dags att sova. Det kan du göra på många olika sätt, till exempel genom att bada barnet, ta på det pyjamas och läsa en godnattsaga. Alla dessa aktiviteter kan bli en fast nattningsritual, så att barnet medvetet eller omedvetet förstår att det är dags att sova. Det gör det lättare för barnet att somna och sova hela natten igenom.

4. Väck inte barnet för tidigt

Undersökningar visar att barn i genomsnitt är mer B-människor än A-människor. För oss föräldrar är det snarare tvärtom. På en rad skolor i Nederländerna har man valt att ta hänsyn till detta genom att skjuta fram den första lektionen en timme. Du bör under alla omständigheter inte väcka ditt barn för tidigt.

5. Håll ut

Barn utvecklas ganska långsamt och varje gång det är två steg framåt är det också ett steg tillbaka. Det kan därför kännas som om det inte sker några framsteg alls. Detta gäller också när det handlar om att sova hela natten igenom och hålla sig vaken på dagen. All utveckling som sker på dagen påverkar också sömnen. Det kan till exempel hända att ditt barn börjar vakna igen på natten när han eller hon börjar lära sig prata.

Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google Integritetspolicy och Användarvillkor gäller